Vergeet het maar!

Oh wat heb ik vaak (binnensmonds) gevloekt tijdens mijn zwangerschap en prille moederschap! Mijn hersenen lieten me steeds dusdanig in de steek dat er vaak wat gigantisch in de soep liep. Zo vergat ik verjaardagen, namen en vooral veel spullen! Een geleende scooter heb ik rustig met de sleutel in het slot 4 uur in het centrum van amsterdam laten staan! Ik kreeg het ook voor elkaar om m’n telefoon een heimageel wasprogramma te laten doorlopen. Pas bij het centrifugeren kwam ik erachter waar ik em had gelaten omdat er toch wel een vreemd gebonk uit de machine kwam….om vervolgens met dikke (kraam)tranen voor het wasmachine raampje te staan wachten tot de marteling van mijn geliefde telefoon voorbij was. Later besefte ik me ook nog eens dat ik sinds m’n bevalling geen back-up meer had gemaakt en er dus zo’n 2000 babykiekjes waren weggewassen. Een harde leerschool voor iets wat toch echt buiten onze macht ligt.
Maar hoe komt het dan?

Volgens onderzoekers zouden zwangere vrouwen het geheugen hebben van iemand van in de 60. Zwangerschapsdementie, zoals het wordt genoemd begint meestal bij 12 weken zwangerschap en verdwijnt helaas(!!) pas 32 weken na de geboorte van je kleintje.

1) Het werkgeheugen en het reactievermogen worden duidelijk aangetast onder invloed van het hormoon progesteron. Vooral het onthouden van nieuwe feitjes gaat moeilijk.
2) Jonge moeders vergeten ook vaak dingen omdat het vanuit de natuur gestuurd is dat alles omtrent het kind voorrang heeft. Op zich slim geregeld maar soms wat onhandig 🙂
3) Choline is een voedingsstof die een belangrijke rol speelt bij de ontwikkeling van de hersenen van je baby. Er blijft zo minder voor jou over. Vooral het geheugencentrum zou hieronder lijden. Door geregeld een eitje te eten kan je dit effect verminderen.
4) Slaapgebrek is ook een belangrijk puntje. In je slaap wordt je ‘breinbatterij’ opgeladen. Je verwerkt alle ervaringen van overdag, en legt ze vervolgens vast in je geheugen. Als je slecht slaapt wordt dit proces verstoord. Het gevolg is: ‘waar zijn toch die ¥*%#^ sleutels !’

Tips:
– Lijstjes bijhouden
– Een vaste plaatsen voor spullen gebruiken en daarin consequent blijven!
– Een paar keer per week vette vis en een eitje eten.
– Neem voldoende rust
– Leg je neer bij het feit dat je geheugen de komende tijd niet zo lekker werkt.

En o ja – sluit een goeie (inboedel)verzekering af 🙂

èn
– maak regelmatig een back-up van je telefoon èn laptop/tablet

Nu na 15 maanden na de bevalling kan ik je zeggen dat het weer helemaal snor zit met mijn geheugen. Er gaat ( bijna) niks mis! Maar toch denk ik voortaan wel 2x na voor ik een scooter leen!

Heb je ook heftige blunders gemaakt onder invloed van zwangerschapsdementie? Deel het met ons, een gewaarschuwd mens…:)

LiefsIMG_6300

Like & Volg Oh Mama 🙂
Like de Oh-Mama Facebook-pagina! En blijf zo op de hoogte van nieuwe posts.
INSTAGRAM
Pinterest

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *